تبلیغات
سایت اختصاصی طریقت قادری خالصی طالبانی - نیرو و برکت بسم الله الرحمن الرحیم
(( اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‘ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ عَلی‘ الِ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ .))
تاریخ : 1391/10/19
نویسنده : نادر نادری

 

فضایل و برکت بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله  ابتداء هر خیر و آغاز هر كار بزرگ است, ما نیز با آن شروع می كنیم.

بدان ای نفس!

این كلمه پاك و مبارك آنگونه كه شعار اسلام است، تمام موجودات نیز با زبان

حالشان آنرا ورد زبان قرار می دهند.

اگر می خواهی بدانی چه نیروی هولناك بی پایان و چه بركت گسترده

 و بی انتهائی در  بسم الله  موجود است, این حكایت تمثیلی كوتاه را گوش كن:

صحرا نشینی كه در صحرا گشت و گذار می كند, برای اینكه از شر اشرار نجات یابد

 و وظایفش را به پایان برساند و حاجاتش را بر آورده كند

 

 

 

 

رئیسی خود را منسوب سازد و تحت حمایتش داخل شود, والا در مقابل دشمنان

 فراوان و حاجات بی حد, تك و تنها, حیران و پریشان خواهد ماند.

روزی دو نفر به سیاحتی رفتند, یكی متواضع و دیگری مغرور بود شخص متواضع خود

را به رئیس منسوب ساخت, اما مرد مغرور از انتساب ابا ورزید, هر دو در این دشت به

راه افتادند. شخص وابسته به رئیس به هر خیمه یی كه داخل می شد به بركت آن اسم

 مورد احترام و قدردانی قرار می گرفت و اگر با رهزنی مواجه می شد به او می گفت:

 من به نام فلان رئیس گشت و گذار می كنم  در نتیجه رهزن مزاحمش نمی شد

. اما شخص مغرور با مصایب و سختیهای گوناگون مواجه گردید, زیرا در طول سفر

 در ترس و بیم دایم بود و همیشه در حالت گدایی.

پس ای نفس مغرورم بدان!

تو همان گردشگر بیابان هستی و این دنیای پهناور همان صحراست و همانطوری

 كه دشمنان و حاجاتت بی انتهاست فقر و عجزت هم بی حد است. وقتی

چنین است, نام مالك حقیقی و حاكم ابدی این صحرا را بگیر, تا از ذلت گدایی در

 مقابل كاینات و از ترس و لرز در مقابل حوادث نجات یابی.

بله! این كلمه طیبه  بسم الله گنج بزرگ فنا ناپذیر و ابدی است, زیرا توسـط آن

 فقرت بـه یك رحمت مطلـق و گستـرده تر از كاینـات ارتباط می یـابد و عجزت بـه یك

قدرت بـزرگ مطلق تعلق مـی گیرد كه تمام هستی را از ذرات تا سیارات در دست

دارد, به نحوی كه عجز و فقر دو شفاعت كننده پذیرفته شده درگاه قدیر و رحیم ذوالجلال قرار می گیرد.

بــدون تردید كسیكــه حركـت و سكــون و صبح و شامش بــا كلمه  بسم الله

 

همراه است، مانند سربازی است كه به اسم دولت كار می كند و از كسی نمی ترسد,

چون او به اسم قانون و به اسم دولت سخن می گوید و كار هایش را انجام می دهد و

 در مقابل هر چیز ایستاده گی می كند.

در آغــاز گفتیم: تمام موجودات بـا زبان حالشـان اسم الله  را ذكر می كنند, یعنی

 بسم الله  می گویند، آیا واقعاً چنین است؟

بله! اگر شخصی را ببینی كه مردم را به میدانی می برد و بر انجام

اعمال مختلفی وامیدارد, یقین خواهی كرد كه این شخص با استفاده از نام

و قدرت خود به چنین اعمال دست نمی زند. او سربازی است وابسته به دولت و تحت حمایه حاكم.

پس موجودات نیز با اسم  الله انجام وظیفه می كنند و بذر های بسیار

كوچك با اسم  الله درختان بزرگ و بارهای سنگینی را بر دوش میكشند

 یعنی هر درخت بسم الله  می گوید و دستانش را از میوه های ذخایر

رحمت الهی پر كرده به ما تقدیم می دارند.

و هر باغی  بسم الله می گوید و شكل آشپزخانه قدرت الهی را به خود

 می گیرد كه انواع خوردنی های خوشمزه در آن پخته می شود و هر حیوانی

 از حیوانات پر سود و بركت مثل شتر, گوسفند و گاو بسم الله  می گویند

و چشمة خروشان شیر گوارا می شود و به اسم رزاق، لطیف ترین و نظیف ترین

 غذا را به ما تقدیم می كند و ریشه های هر گیاه و خــاشاك " بسم الله "

می گوید و به اسم  اللهصخره های سخت را با برگهای ابریشمین نازكش

می شگافد و سوراخ می كنــد و به اسم  الله و به اسم  رحمن هر كار دشوار

و هر چیز سخت در مقابلش آسان می شود.

بله, پهن شدن و میوه دادن شاخه ها در هوا و پراگنده شدن ریشه ها در زیر صخره

های بزرگ و غذا دادن آن در زیر زمین و نیز ماه ها نازك و سبز ماندن برگها در برابر حرارت

شدید مشت محكمی بر دهان طبیعت پرستان می زند. انگشتانش را بر چشم كور آنان

 داخل می كند و می گوید: صلابت و حرارتی كه شما بر آن می نازید نیز تحت فرمانی

 حركت می كنند كه ریشه های نرم ابریشمین, همچون عصای موسی علیه السلام،

فرمان [فقلنا اضرب بعصاك الحجر]1 را اطاعت نموده, سنگها را دو نیم می سازد و برگهای

 سبز و نازك همچون اعضای ابراهیم علیه السلام در برابر آتش سوزان، آیه [یا نار كونی برداً و سلاماً]2 می خوانند.

وقتی هر چیز معناً  بسم اللهمی گوید و بنام الله نعمتها را می آورد و به ما

می سپارد, پس ما هم باید بسم الله بگوییم, بنام الله بدهیم, بنام الله بگیریم.

 اگر چنین است، از انسانهای غافلی كه بنام الله نمی دهند، نباید چیزی بگیریم.

سوال: ما بر انسانهاییكه خدمتی در حق ما انجام می دهند بدل و پاداش می دهیم,

 آیا مالك حقیقی این نعمتها چه چیزی از ما می طلبد؟

جواب: آن منعم حقیقی سه چیز را بعنوان بهای نعمتهای با ارزش از ما می خواهد،

 كه آن سه عبارت اند از: ذكر, شكر و فكر.

لذا " بسم الله " در آغاز، ذكر است و  الحمد الله  در پایان، شكر است و بین این دو فكر

است. یعنی تامل در این نعمتهای بدیع و درك این مطلب كه این نعمتها معجزة قدرت ذات

احد صمد و هدیه رحمت اوست. این تأمل همان فكر است.

با بوسیدن پای انسان بیچاره كه هدیه با ارزش پادشاه را بتو آورده است, صاحب

هدیه را نشناختن, چه اندازه حماقت است، درست به همین صورت بر اسباب مادی

 نعمت, دل بسته و منعم حقیقی را فراموش كردن به مراتب زشت تر از آن حماقت است.

پس ای نفس! اگر نمی خواهی مثل این احمق ابله شوی!

بنام الله ببخش.

بنام الله بگیر.

بنام الله شروع كن.

بنام الله كار كن.




موضوعات مرتبط: فضایل ،ارکان و آداب اسلام ,
برچسب‌ها: بسم الله , نام الله , برکات الله , برکات نام الله , برکات و فضایل بسم الله الرحمن الرحیم , فضایل بسم الله , سایت طریقت طالبانی ,
آخرین مطالب