تبلیغات
سایت اختصاصی طریقت قادری خالصی طالبانی - احادیث صحیح بخاری و مسلم ،طبرانی ،بیهقی،ابو داود 1
(( اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‘ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ عَلی‘ الِ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ .))
تاریخ : 1391/11/1
نویسنده : نادر نادری
 احادیث صحیح بخاری و مسلم ،طبرانی ،بیهقی،ابو داود   1

* اِجْعَلوُا مِنْ صَلاتِكُمْ فی بُیُوتِكُمْ وَ لاَتَتَّخِذُوها قُبُورا/ مسلم بخاری

بعضی از نمازهایتان را در خانه‌هایتان ادا نمائید و خانه‌هایتان را به قبرستان مبدل نكنید .

* اَجیبوُا الداعِیَ وَ لا تَرُدُّوا الْهَدِیَّةَ وَ لا تَضْرِبُوا الْمُسلِمینَ/احمد، طبرانی

دعوت را اجابه كنید و هدیه را پس ندهید و مسلمانان را نزنید .


* اَحَبُّ الْاَعْمالِ اِلَی اللهِ تَعالی أَدْوَمُها وَ اِنْ قَلَّ /بخاری و مسلم

محبوبترین اعمال نزد خدای تعالی بادوام تین آن اعمال است هر چند كم باشد .








* اَحبُّ الْاَعْمالِ اِلَی اللهِ اَلصَّلوةُ لِوَقْتِها. ثُمَّ بَرُّ الْوالِدَیْنِ ثُمَّ الْجِهادُ فی سَبیلِ الله /مسلم ، بخاری

محبوبترین اعمال نزد خدای تعالی اقامه نماز است در وقت خودش . سپس نیكویی با پدر و مادر، سپس جهاد در راه خدا


* اَحَبُّ الْاَعْمالِ اِلَی اللهِ اَلْحُبُّ فی اللهِ وَ الْبُغْضُ فی اللهِ /احمد

محبوبترین اعمال نزد خدای تعالی بخاطر دوست داشتن، و بخاطر بغض و تنفر داشتن است.


* اَحَبُّ الْجِهادِ اِلَی اللهِ : كَلِمَةُ حَقٍّ تُقالُ لِإِمامٍ جائرٍ / احمد ، طبرانی

محبوبترین جهاد نزد خدای تعالی : گفتن سخن حقی است روبروی پیشوای ظالم


* اَحَبُّ الْكَلامِ اِلَی اللهِ تَعالی اَنْ یَقُولَ الْعَبْدُ «سُبْحانَ اللهِ وَ بِحَمْدِهِ»

محبوبترین سخن نزد خدای تعالی، آن است كه عبد بگوید «سبحان الله و بحمده »


* اُحْثُوا التُّرابَ فی وُجُوهِ الْمدّاحینَ /ترمذی

برخسار ثناگویان گِل و خاك پرتاب كنید.


* اِحْلِقُوُه كُلَّهُ اَوْ اتْرَكُوهُ كُلَّه /نسائی ، ابو داود

در دقت تراشیدن سر یا همه‌ی آن را بتراشید و یا همه‌ی آن را جا گذارید .


* اَخْلِصُوا اَعْمالَكُمْ لِلّهِ فاِنَّ اللهَ لا یَقْبَلُ اِلّا ما خَلَصَ لَهُ / دارقطنی

رفتارتان را برای خدا اخلاص نمائید كه بتحقیق خدای تعالی هیچ اعمالی را قبول نخواهد كرد جز با خلوص نباشد، یعنی انسان مسلمان باید از شرك صغیر و كبیر كه اكبر مهلكات است دوری كند تا در زمره‌ی موحدین مخلص قرار گیرد .


* اَدوُّا حَقَّ الْمَجالِسِ اُذْكُرُوا اللهَ وُ ارْشِدُوا السَّبیلَ وَ غَضُّوا الْاَبْصارَ /طبرانی

حقوق مجالس را ادا نمائید : ذكر و یاد خدا را انجام دهید و مردم را براه راست هدایت كنید و چشمانتان را از لحاظ نامحرم ببندید .


* اِذا اَتاكَ اللهُ مالاً فَلْیُرً عَلَیْكَ فَاِنَّ اللهَ یُحِبُّ اَنْ یُری اَثَرَهُ عَلی عَبْدَهُ حَسَناً وَ لا یُحِبُّ الْبُؤُسَ وَ لَا الَّتباؤَسَ/بخاری، طبرانی

وقتی خدای تعالی به شما مالی و نعمتی عطا فرماید. بگذار كه اثر و علامت آن نعمت بر شما اعیان باشد (به حسن هیئت و تجمل در لباس) چون خدای تعالی دوست دارد كه نشانه‌ی نعمتش را در عبدش ببیند  و خدای تعالی ذلت حال و فرسودگی لباس را در حال توانائی دوست ندارد و همچنین بتكلف خود را مسكین و ذلیل گرداندن را .


* اِذا اَتاكُمْ كَریمُ قَوْم فَاَكْرِمُوْه / ابن ماجه ، طبرانی، بیهقی، حاكم

وقتی بخشاینده قومی و یا بزرگ طایفه‌ای نزد شما آید ،‌به او اكرام و احترام بگذراید.


* اِذا أَحَبَّ اللهُ قَوْماً اِبْتَلاهُمْ /طبرانی ، بیهقی

وقتی خدای تعالی قومی را دوست داشته باشد آن‌ها را مبتلا میسازد تا آن ها را از گناه پاك گرداند.


* اِذا اِنْتَهی اَحَدُكُمْ اِلَی الْمَجْلِسِ فَلْیُسَلِّمْ فَاِذا اَرادَ اَنْ یَقُومَ فَلْیُسَلِّمْ /ترمذی، ابوداود

هرگاه یكی از شما به مجلسی آید سلام كند و هرگاه خواست كه از آن مجلس برخیزد باز سلام كند. یعنی در هر دو حالت «السلام علیكم »


* اِذا اَنْزَلَ اللهُ بِقَوْمٍ عَذاباً اَصابَ الْعَذابُ مَنْ كانَ فیهِمْ ثُمَّ بُعِثوُ عَلی اَعْمالِهِمْ. /بخاری

وقتی خدای تعالی عذاب و بلائی را بر قومی نازل نماید هر كس كه در میان آن قوم باشد از آن عذاب برخوردار می‌شود و سپس در روز قیامت به میزان اعمالشان زنده خواهند شد .


* اِذا رَاَیْتُمُ الْجَنازَةَ فَقُومُوا حَتّی تُخَلِفَّكُمْ اَوْ تُوضَعَ /بخاری

هرگاه جنازه‌ای را دیدید از جا برخیزید


* اِذا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ بَدَءَ بِالْمَسْجِدِ فَصَلّی فیهِ /بخاری

وقتی هرگاه جنازه‌ای را دیدید از جا برخیزید تا شما را پشت سر گذارد، و یا بر زمین نهاده شود.

رسول خدا «ص» از سفر می‌آمد اول به مسجد می‌رفت و در آن نماز می‌خواند.


* اِذا تَواجَهَ الْمُسْلِمانِ بِسَیْفَیْها فَكِلا هُما مِنْ اَهْل النّارِ: قیلَ فَهذَا الْقاتِلُ ، فَما بالُ الْمَقْتُولِ؟ قالَ: اِنَّهُ اَرادَ قَتْلِ صاحِبِهِ . / مسلم و بخاری

وقتی دو نفر مسلمان جهت قتال روبروی هم با شمشیر (اسلحه) ایستادند، هر دوی آنها معذب به آتش جهنم می‌باشند، یكی گفت برای قاتل درست اما برای مقتول چرا؟ حضرت فرمود: مقتول هم اراده‌ی كشتن رفیقش را نموده بود. البته این در مواقعی است كه هدف دو طرف جنگجو غیر طریق شرعیه باشد.


* اِذ اَكَلَ اَحَدُكُمْ طَعاماً‌ فَلْیَلْعَقْ اَصابِعَهُ فَاِنَّهُ لایَدْری فی اَیِّ طَعامِهِ تَكُونُ الْبَرَكَةُ /

هرگاه یكی از شما غذا خورد در آخر انگشتانش را ببلعد، چونكه او نمیداند كه در كدام قطعه از طعامش بركت می‌باشد.


* اِذا اِلْتَقَی الْمُسْلِمانِ فَتَصافَحا وَ حَمِدَا الله وَ اسْتَغْفَرا غُفِرالَهُما /ابوداود

وقتی دو مسلمان به یكدیگر رسیدند، و مصافحه نمودنند ، و حمد و ثنای خدا را گفتند و از خدا طلب استغفار نمودند مغفرت خدای تعالی برای هر دو حاصل می‌شود.









موضوعات مرتبط: احادیث صحیح بخاری و مسلم ،طبرانی ،بیهقی،ابو داود ... ,
برچسب‌ها: احادیث , حدیث , حدیث صحیح , احادیث صحیح , احادیث صحیح مسلم و بخاری , احادیث صحیح بخاری و مسلم , احادیث بخاری ,
آخرین مطالب