تبلیغات
سایت اختصاصی طریقت قادری خالصی طالبانی - احادیث صحیح بخاری و مسلم ،طبرانی ،بیهقی،ابو داود 7
(( اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‘ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ عَلی‘ الِ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ .))
تاریخ : 1391/11/4
نویسنده : نادر نادری
احادیث صحیح بخاری و مسلم ،طبرانی ،بیهقی،ابو داود  7


* ساعاتُ الْاَمْراضِ یُذْهِبْنَ ساعاتِ الْخَطایا                /بیهقی

ساعات مریضی، محو و برطرف کننده‌ی ساعات گناهان و خطاها است .

* ساقی الْقَوْم آخِرُهُمْ شْرَباً / ترمذی، ابن ماجه

آب دهنده‌ی قوم در آخر ایشان میآشامد .

* سَبْعُ مَواطِنَ لا تَجُوزُ فیهَا الصَّلوةُ : ظاهِرُ بَیْتِ اللهِ، وَ الْمَقْبَرَةُ، وَ الْمَزْبَلَةُ، وَ الْمَجْزَرَةُ، وَ الْحَمّامُ، وَ عَطْنُ الْاِبِل وَ مَحَجَّةُ الطَّریقِ / ابن ماجه

در هفت مکان نماز خواندن جایز نیست، 1- در سطح کعبه، 2- در قبرستان، 3- در مکان زبل و اشغالدان، 4- در قصابخانه، 5- در حمام، 6- در استراحتگاه شتران و حیوانات دیگر ، 7- در وسط جاده و راه عبوری





* كَفی بِالْمَرْءِ كَذِباً اَنْ یُحَدِّثَ بِكُلِّ ما سَمِعَ / مسلم

كافی است برای دروغگویی شخص اینكه هر چه را بشنود بازگو نماید .

* كَفی بِالْمَرْءِ منَ الشُّحِ اَنْ یَقُولَ : آخُذُ حَقّی لا اَتْرُكُ مِنْهُ شَیْئاً

كافی است برای اثبات بخیلی و لئیمی شخص اینكه در وقت طلب حقش بگوید تمام حق خود را می‌خواهم هیچ چیز آن را ترك نخواهم كرد .

* كفّارَةُ الذَّنْبِ اَلنَّدامَةُ وَ لَوْ لَمْ تَذْنِبوُا لَاَتَی اللهُ بِقَوْمٍ یَذْنِبوُنَ لِیَغْفِرَ لَهُمْ  / احمد، طبرانی

كفاره‌ی گناه ندامت و توبه است، اگر شما گناه نمی‌كردید بتحقیق خدای تعالی قوم دیگری را خلق می‌كرد كه آن‌ها گناه كنند تا ایشان را بیامرزد.

* كَفّارةُ الْمَجْلِسِ اَنْ یَقُولَ الْعَبْدُ : سُبْحانَكَ اللّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ وَحْدَكَ لا شَریكَ لَكَ اَسْتَغْفِرُكَ وَ اَتُوبُ اِلَیْكَ /طبرانی

كفاره‌ی الفاظ غیر مشروع و لغزشهای مجلس این است كه بگوئی پاك و منزه تویی خدایا و حمدت گویم. گواهی میدهم كه هیچ كس را شایسته عبادت نیست جز تو تنهایی و بی شریك و از تو طلب آمرزش می‌كنم و بدرگاهت رجوع می‌شوم .

* كَفّارَةُ مَنْ اغْتَبْتَ اَنْ تَسْتَغْفِرَ لَهُ / حاكم، طبرانی

كفاره كسی كه او را غیبت نموده‌ای این است كه برای او از خدا طلب آمرزش نمائی « و این در موقعی است كه آن غیبت به صاحبش نرسیده باشد» .

* كَفّارَةُ الْخَطایا اِسْباغُ الْوُضُوءِ عَلَی الْمَكارِهِ وَ اِعْمالُ الْاِقْدامِ اِلَی الْمَساجِدِ وَ اِنْتِظارُ الصَّلوةِ بَعْدَ الصَّلوة / ابن ماجه

كفارت گناهان و خطاها وضو گرفتن كامل است ( با انجام واجبات و مسنونات) با وجود مشقت و بر خلاف میل، و قدم نهادن به سوی مسجدها،‌و انتظار نمودن برای نماز است پس از اقامه‌ی نماز قبلی.

* كُلُّ اَحَدِ اَحَقُّ بِمالِهِ مِنْ والِدِهِ وَ النّاسِ اَجْمَعین / بیهقی

هر كس بمال خودش مستحق تر و ذی حق‌تر است از پدرش و از تمام مردان .

* كُنْ فی الدُّنْیا كَاَنَّكَ غَریبٌ اَوْ عابِرُ سَبیل

در دنیا همچون آدم غریب و رهگذری باش

* كانَ اَحَبُّ الدّینِ اِلَیْهِ (ص) ماداوَمَ عَلَیْهِ صاحِبُهُ / بخاری ، ابن ماجه

خوشایندترین (محبوبترین) دین نزد رسول خدا «ص» عملی است كه صاحبش بر آن دوام داشته باشد .

* كانَ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّم اِذا اَتی مَریضاً اشوْ أتِی بِه قالَ : اِذْهَبِ الْبَأْسَ رَبَّ النّاسِ اِشْفِ وَ اَنْتَ الشّافی لا شِفاءَ اِلّا شِفاؤُكَ شَفِاءً لا یُغادِرُ سَقْماً / بخاری

وقتی رسول خدا «ص» پیش مریضی می‌رفت و یا مریضی به نزد او آورده میشد می‌فرمود : خدایا مصیبت را از این مریض بردار . پروردگارا شفا عطا كن شفائی كه به دنبال آن مرض و علتی نباشد .

* اَلْكَیِّسُ مَنْ دانَ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ لِما بَعْدَ الْمَوْتِ وَ الْعاجِزُ مَنْ اتَّبَعَ نَفْسَهُ هَواها وَ تَمَنّی عَلَی الله الْاَمانِی / ترمذی، حاكم ، احمد

عاقل كسی است كه نفسش را مطیع و منقاد امر خدا سازد و برای پس از مردن  رحلت از این دارفانی اعمال صالحه انجام دهد و عاجز و مقصر كسی است كه تابع نفسش باشد و آرزوهای بی محل را از خدا طلب نماید .

* كیلوُا طَعامَكُمْ یُبارَكْ لَكُمْ فیه / مسلم

در خرید و فروش، خوراكیهایتان را پیمانه و وزن كنید كه آن موجب افزایش بركت است.

* كانَ (ص) اِذا دَخَلَ عَلی مَریضٍ یَعُودُهْ قال : لابَأْسَ طَهُورٌ اِنْ شاءَاللهُ / بخاری ، نسائی

وقتی رسول خدا «ص» به عیادت مریضی می‌رفت میفرمود: هیچ خوفی نیست مریضی باعث پاك كننده‌ی گناهان است اگر خدا بخواهد .

* كانَ (ص) لا یَرْفَعُ یَدْیَهِ فی شَیْیءٍ مِنْ دُعائِهِ اِلّا فی الْاِسْتِسْقاءِ  فَاِنَّهُ یَرْفَعُ حَتّی یُری بَیاضُ اِبْطَیْهِ / حاكم

رسول خدا «ص» در هیچكدام از دعاهایش دستش را زیاد بلند نمی‌كرد بجز در نماز باران نباشد. كه حضرت (ص) در دعای باران دستها را به اندازه‌ای بلند می‌كرد تا این‌كه سفیدی زیر شانه‌هایش ظاهر می‌شد.

* كانَ (ص) یَتَنَّفَسُ فی الْاِناءِ ثَلاثاً / بخاری

حضرت «ص» وقتی آب می‌نوشید سه دفعه نفس می‌كشید و از آب نوشیدن قطع می‌شد.

* كانَ (ص) یُصَلّی مِنَ اللَّیْلِ ثَلاثَ عَشَرَةَ رَكْعَةً مِنْها الْوَتْرُ وَ رَكْعَتا الْفَجْرِ / مسلم، ‌بخاری

حضرت «ص» در شب سیزده ركعت نماز می‌خواند و از آنها بود نماز وتر و دو دكعیت قبل از نماز صبح .

* كانَ (ص) یَكْرَهُ النَّوْمَ قَبْلَ الْعِشاءِ وَ الْحَدیثَ بَعْدَها / بخاری

حضرت «ص» خوابیدن قبل از ادای نماز عشاء و سخن گفتن بعد از عشاء را ناپسند و مكروه می‌دانست.

* لِاَنْ یَتَصَدَّقَ الْمَرْءُ فَی حَیاتِهِ بِدِرْهَمٍ خَیْرٌ لَهُ مِنْ اَنْ یَتَصَدَّقَ بِمِاةٍ عِنْدَ مَوْتِهِ / ابو داود ، ابن حبان

اگر شخص در حال حیاتش بدست خود یك درهم صرف نماید بهتر است كه پس از وفاتش صد درهم تصدق كند.

* لِاَنْ یَحْعَلَ اَحَدُكُمْ فی فیهِ تُراباً خَیْرٌلَهُ مِنْ اَنْ یَجْعَلَ فی فیهِ ما حَرَّمَ اللهُ / بیهقی

اگر یكی از شما دهانش را پر از خاك كند بهتر است از اینكه دهانش را با آنچه خدا حرام نموده ملوث نماید .





موضوعات مرتبط: احادیث صحیح بخاری و مسلم ،طبرانی ،بیهقی،ابو داود ... ,
برچسب‌ها: احادیث صحیح , نادر نادری , سایت اهل عرفان , عرفان و تصوف , سایت عرفانی اهل سنت , اهل سنت کردستان , اهل دل ,
آخرین مطالب