تبلیغات
سایت اختصاصی طریقت قادری خالصی طالبانی - توسل و استمداد با آیات و احادیث / شرعی 1
(( اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‘ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ عَلی‘ الِ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ .))
تاریخ : 1392/11/15
نویسنده : نادر نادری

توسل و استمداد با آیات و احادیث / شرعی
(1)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین الرحمنِ الرحیم مَلِكِ یومِ الدین
والحمد لله الذی خلق السمواتِ والأرضَ وجعل الظلماتِ والنورَ.
والحمد لله الذی أنزل على عبده الكتاب، ولم یجعلْ له عِوَجًا.
 وصلى الله وسلم وبارك على سیدنا ومولانا محمدٍ، رسول الله وخیرته
من خلقه، خاتم النبیین، وأشرف المرسلین.
وعلى آله وأصحابه ومن تبعهم بإِحسانٍ إلى یوم الدین.


بقیه در ادامه مطالب:









"فصلَّى الله على نبیِّنا كلَّما ذكره الذاكرون، وغَفَل عن ذكره الغافلون. وصلى الله علیه فی الأوَّلین والآخرین. أفضلَ وأكثرَ وأزكى ما صلَّى على أحدٍ من خلقه. وزكَّانا وإیاكم بالصلاة علیه، أفضلَ ما زكَّى أحدًا من أمته بصلاته علیه، والسلام علیه ورحمة الله وبركاته"
چند سال وروزگاری است که یکسری مسائل باعث اختلاف شده حتی جایی که یکسری از مسلمانان جمعی دیگری از مسلمانان را تکفیر کرده واز دین خارجشان می دانند.ما در این جا به بررسی یک مورد از آن موارد می پردازیم که آیا انجام دادن آن کار صحیح بوده یا نادرست ویا شرک است.این مسئله یکی از مهمترین مسائل اختلافی این روزگار است و آن هم مسئله استمداد و کمک گرفتن از غیر خداوند می باشد.که این چنین نیست ودر این جا ما با توجه به آیات قرآن واحادیث شریف پیامبر(ص)وافعال واقوال صحابه(رض)وعلماء بزرگوار(رح)به بررسی مسئله استمداداز غیر خدا می پردازیم که اینکار صحیح بوده وشرک نیست.اکثر مردم از درک حقیقت واسطه وتعبیر آن به خطا رفته اند وبدون توجه ودقت در ماهیت آن حکمی کذائی کرده اند که واسطه شرک است.به آیه(...مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى...)استناد نموده واستفاده از وسیله برای نزدیکی به خداوند متعال را مانند وسیله ای می دانند که مشرکان قبول داشته اند. ابتدا باید معنی آیه را خوب بدانیم .که معنی آنست :که مشرکان می گفتند ما این بتان را عبادت نمی کنیم مگر آنکه ما را به خدا نزدیک بکنند. یعنی کافران برای بتان عبادت انجام می دادند مثل سجده بردن برای بت و...و بت هارا در هستی موثر می دانستندوبت های خود را از خداوند بیشتر دوست می داشتندخداوند می فرماید:( وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَیَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا یَعْمَلُونَ) (108)انعام : بت هایی که کافران غیر از خدا می خوانند دشنام مگویید,که از دشمنی ونادانی خدا را دشنام می گویند...

لازم به ذکر است که چون چاپ کتاب ها در مراکز مختلف وسالهای متفاوت بوده احتمال دارد شماره ی احادیث وروایات با منابع موجود تفاوت داشته باشد لذا بهتر است برای یافتن منابع از نرم افزار مکتبة الشامله استفاده فرمائید
این بدان معنی است که مشرکان بت ها و خدایان دروغی خود را از خداوند متعال (الله)جل جلاله بیشتر دوست داشتند اگر چه به زبان اقرار میکردند که خالق آسمان وزمین خداوند متعال است اما هم برای بتان عبادت میکردند هم بت هارا از خداوند بیشتر دوست می داشتند هم بت ها را موثر در هستی می دانستند
حال اگر مسلمانی که وسیله قرار بدهد و غیر از خدا کمک بگیرد این کمک گرفتن مثل کمک گرفتن یا اعتقاد مشرکان نیست چرا که ما مسلمانان معتقد هستیم که اولا وسیله موثر حقیقی نیست و اگر وسیله(انبیا(ع)و اولیا)  دعا بکنند یا  کاری بتوانند انجام دهد به اذن خداوند است وهیچ چیز در هستی بدون اذن خداوند توانایی هیچ کاری را ندارد.دوما هیچ مسلمانی برای وسیله خودش عبادت انجام نمیدهد فقط معتقد به احترام برای افراد با تقوا تر وپرهیز گار تر است که این امری است شرعی.سوما خدا را از همه چیز بیشتر دوست دارند نه اینکه وسیله را از خدا بیشتر دوست داشته باشند که اینطور نیست وبه خاطر وسیله مثل کافران به خدا( العیاذ بالله) دشنام نمی دهند.   
توحید یعنی خدارا چه در ذات وچه در صفات وچه در عبادت یگانه بدانیم ودر هستی هیچ موثر و تاثیر گذار حقیقی را بجز خدا ندانیم.
خداوند متعال در دایره مخلوقات از توان ونیروی خود به مخلوقات داده ومخلوقات به اذن خداوند متعال قادر به انجام کار هستند.که خداوند فاعل اصلی وحقیقی است ومخلوقات فاعل مجازی وبه توان واذن خداوند قادر به انجام کار یا هر فعلی هستند.
حال اگر به آیه (ایاک نعبدوایاک نستعین) و آیات دیگر در این باب استناد نمودوعون وکمک را فقط ومطلق از آن خدا دانست وتوانایی مخلوقات را به اذن خدا در نظر نگرفت آن کار صحیح نمی باشد.واین کار با آیات دیگر قرآن هم خوانی ندارد.اگر کمک گرفتن ازغیر خداصحیح نباشدوبه آیه (ایاک نعبدوایاک نستعین )استناد نمود.طبق این آیه کمک گرفتن از تمام مخلوقات از پیامبر(ص)وتمام انبیاء واولیاء تا تمام ملائکه وهمه اشیاء همه غیرخدا هستندوکمک گرفتن از آنها صحیح نمیباشد.ودر آن آیه از مرده بودن وزنده بودن بحثی نشده است وتمام مخلوقات شامل آن می شوند.پس اگرکمک گرفتن غیر ازخدا شرک باشد.از هرکسی کمک گرفتن شامل غیر خدا میشود وآن کار شرک است.اما طبق سنت خدا و آیات قرآن واحادیث پیامبر(ص) این چنین نیست وکمک گرفتن از غیرخدا صحیح بوده وربطی به شرک ندارد و خودپیامبران که مبلغ توحید بوده اند خود از غیر خدا کمک گرفته و آنرا صحیح دانسته اند نه شرک.اعتقاد ما بر این است که فاعل, رازق, موثر وهمه کاره هستی خداوند میباشد اما به اذن خداوند مخلوقات هم دارای توانایی بوده واستفاده از وسیله صحیح میباشد.مثلا شافی وشفادهنده خداوند است اما وسیله درمان را دارو ودکتر قرار داده است که اعتقاد بر آنست که شفا را خدا می دهدودارو وسیله شفا است.
آیاتی که درآن به غیر از خدا طلب کمک شده:
1- وَرَسُولًا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنِّی قَدْ جِئْتُكُمْ بِآیَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّی أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّینِ كَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَكُونُ طَیْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْیِی الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ...   ال 49عمران                        
 پیامبری به سوی بنی اسرائیل (حضرت عیسی ع)می فرستد من از سوی پروردگارتان برای شما معجزه ای آورده ام من از گل برای شما چیزی به هیآت(شکل)پرنده می سازم آن گاه در آن میدمم پس پرنده ای میشود به اذن خدا ونابینای مادرزاد و پیس رابهبود میبخشم ومردگان رابه اذن خدا زنده میکنم...
مگر خداوندزنده کننده وشفادهنده نیست پس حضرت عیسی(ع) چه چطور شفا میدهد ومرده را زنده می گرداند؟خداوند می توانست بی واسطه کارها را انجام دهد.
                                     
2-...فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِنْ شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ...قصص15
...آن گاه کسی که از شیعه اش(از بنی اسرائیل)بودعلیه کسی که دشمن وی بود از او یاری خواست...
3-وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْكِهِ أَنْ یَأْتِیَكُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَكِینَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِیَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (248) بقره
وپیامبرشان به آنان گفت:نشانه فرمانروایی اواین است که برای شما صندوقی می آیدکه در آن آرامشی از جانب پروردگارتان است(یعنی سبب آرامش دلها میشود)ویادگاری از میراث آل موسی وآل هارون است وفرشتگان آنرا حمل میکنند...
درصندوق عصای حضرت موسی(ع) وریزه های الواح تورات و...وجود داشت.       
انبیای بنی اسرائیل(ع)این تابوت سکینه رادر جنگهاپیشاپیش خود حرکت میدادندوآنرا وسیله پیروزی خود می دانستند.(انوارالقرآن)
مگر خداوند آرامش دهنده نیست وصاحب نصرت وپیروزی ؟پس چطور یک صندوق باعث آرامش شده وانبیا(ع)از آن برای پیروزی استفاده کرده اند؟مگر  انبیاء(ع) خود مبلغ توحید ویکتا پرستی نیستند چطور از صندوق بعنوان وسیله پیروزی استفاده کرده اند؟در این آیه خداوند صندوق را سبب آرامش معرفی میکند واستفاده از آن به عنوان سبب صحیح بوده وشرک نمی باشد.
4-اذْهَبُوا بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِی یَأْتِ بَصِیرًا وَأْتُونِی بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِینَ (93)یوسف
این پیراهن مراببرید وآنرا بر روی صورت پدرم بیفکنید تا بینا شود.
چراچشمان حضرت یعقوب(ع)بایدبا لباس بینا شودمگر خداوندشافی نیست؟چراحضرت یعقوب برای بینایی خود دعا نکردواز لباس که آنهم دارو نیست تا وسیله درمان باشد استفاده کرد؟لباس وسیله پوشش است نه شفا آنهم زمانی که استفاده از وسیله صحیح باشد باید از دارو یا دعا استفاده میشد نه لباس.
5- قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِینَ (97)یوسف
گفتند پدر جان برای ما درباره گناهان ما آمرزش بخواه که ما خطا کار بوده ایم.
خداوند سمیع ,علیم و...است چرا فرزندان حضرت یعقوب(ع)خود از خداوند طلب آمرزش نکردند؟چراحضرت یعقوب آنهارا از آن کار نهی نفرمود؟وبهشان نگفت شما خود مستقیم از خدا طلب بخواهیدوبا این کار دچار شرک شده اید؟پس استفاده از وسیله صحیح است.
6-قَالَ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَیُّكُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَنْ یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ (38)نمل حضرت سلیمان(ع)فرمود ای سران کدامیک از شما تخت اورابرای من می آورید...
این آیه مربوط به جریان بلقیس وحضرت سلیمان(ع) است.
چرا حضرت سلیمان(ع)از خدا درخواست آوردن تخت رانکرد؟
7-...وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا (64) نساء
واگر این جماعت هنگامیکه به خود ستم کردند پیش تو می آمدند واز خدا آمرزش می خواستند وپیامبر(ص) برای آنان طلب آمرزش میکرد هر آینه خدارا توبه پذیر ومهربان می یافتند.
چراخداوند استغفار افراد را قبول نکرده وقبولی توبه آنان را وابسته به دعا وطلب مغفرت پیامبر(ص)از خدا قرار داده است؟
8-...وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى...مائده2
...ودر بر وپرهیز گاری با یکدیگر همکاری کنید...
اگر عون وکمک فقط از آن خداست وسبب وجود ندارد پس چطور خداوند مارا به کمک کردن همدیگر در کارهای نیک دستور میدهد؟اگه به آیه( ایاک نستعین) استناد نمود یا آنکه همراه خدا کسی را نخوانید وعون را فقط برای خدا دانست وعالم مسببات راحذف کرد این کار صحیحی نیست واشتباه است.ماهم معتقد هستیم کمک, شفا و...همه به طور مطلق ازآن خدا هستند ولی به استناد آیات واحادیث میتوان از سبب هم استفاده کرد.مثلا در جریان حضرت سلیمان(ع)فاعل اصلی خداست وسبب آوردن تخت مخلوق خدا پس چه بگوییم خدا کار را انجام داد یا بگوییم فلان کس انجام داد صحیح است چون فاعل مطلق را خدا دانسته ومجازا مخلوق به اذن خدا فاعل کار است.یا مثلا آتش, ما معتقدیم خدا توانایی سوزاندن را دارد وآتش اگه به سوزاند به وسیله توانایی است که خداوند برای سوزاندن به آتش داده است نه اینکه خود آتش توانایی به ذات سوختن رادارد.هرکس معتقد باشد هر مخلوقی به اذن خودش نه به اذن خدا توانایی انجام کار را دارد آن فرد دچار شرک شده است چون موثر دیگری را در هستی بجز خدا قبول دارد.حال اگر کسی از کسی درخواست یا طلب کمک بکند دچار شرک نشده بلکه از مسببات استفاده کرده است.مثلا من به دوستم بگوییم یک لیوان آب برایم بیار از غیر خدا کمک گرفته ام اما چون معتقد به توانایی آن به اذن خداهستم اشکالی ندارد.حال اگر آن فرد مرده باشد هم ربطی به شرک ندارد چون همانطور زنده غیر از خداست مرده هم غیر خداست اگر قرار باشد کمک گرفتن از غیر خدا شرک باشد برای زنده ومرده هیچ فرقی ندارد وصحیح نیست.اما این سوال است که آیا مرده میشنود یاتوانایی انجام کار را دارد؟پس چه از مرده وچه از زنده درخواست کمک شود صحیح است.
یک نکته دیگر هم هست آنهم آنست که یکسری  استمداد را دعا از فرد دانسته وچون دعا عبادت است پس آنرا شرک میدانند اما اینطور نیست دلیل:اگر قرار باشد هر کمک خواستنی دعا باشد پس همه انسانها دچار دعاوعبادت از غیر خداشده اند.مثلا من میگوییم خداوندا صد هزار پول احتیاج دارم"به دوستم می گویم لطف کن به من صد هزار پول بده وبه یک بچه هم می گویم صدهزار پول بده"اگه این سه حرف همه دعا باشند پس همه انسانها دچار شرک شده اند که آنطور نیست چون قرینه ما یعنی طرف مقابل ما مشخص میکند که چه چیز دعا, درخواست... است.اگر طرف ما مافوق ما برتر, خالق وموثرحقیقی باشد وآنرا با آن عقیده قبول داشته باشیم پس طلب ما دعا است که این اعتقاد را ما فقط برای خداوند قائلیم.اگر طرف هم سطح ماباشد با ویژگی های خاص مثل مقام پیامبری, تقوا ...این درخواست است نه دعا و اگر طرف از ما کوچکتر باشد مثلا به لحاظ سن یا ... میشود امر نه دعا. پس ما از انبیاء(ع)واولیاء درخواست میکنیم نه دعا.
دلائل شنیدن اموات یا حرف زدن آنها:
ابتدا به بررسی آیه ای میپردازیم که از آن برای نشنیدن اموات استفاده میکنند بدانیم آنطور است یاخیر؟
... إِنَّ اللَّهَ یُسْمِعُ مَنْ یَشَاءُ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی الْقُبُورِ (22)فاطر
...هماناخداوند هر که را بخواهد شنوا می گرداند وتو(پیامبر(ص))شنواننده کسانی که در گورهایند نیستی.
در این آیه خداوند ثابت کرده است که شنیدن هر کس به دست خداوند است وبه هرکس چه زنده وچه مرده که بخواهد توانایی شنیدن می دهد.که مفسرین می فرمایند منظور از زنده مؤمنان و منظور از مرده کافران هستند(تفسیر قرطبی تفسیر الخازن تفسیر البغوی تفسیر الوجیز-انوارالقرآن).
در این آیه خداوند می فرماید ای پیامبر(ص)تو نمی توانی به کسانی که در گورها هستند بشنوانی بلکه خداست که می تواند بشنواند.یعنی دل کافران مرده وتو نمی توانی حقایق دین وسعادت را به دل آنها برسانی وآگاه سازی واین کار خداست.
در این آیه اگر منظور شنیدن باشد خدا نفرموده که مرده ها نمیشنوند بلکه فرموده که تو نمیتوانی به مردهها بشنوانی یعنی به اذن خدا مردهها میشنوند.
اگر منظور مرده دل کافران باشد طبق تفاسیر بازهم ربطی به نشنیدن اموات ندارد.
1-...عَنْ أَنَسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُعَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْعَبْدُ إِذَا وُضِعَ فِی قَبْرِهِ وَتُوُلِّیَ وَذَهَبَ أَصْحَابُهُ حَتَّى إِنَّهُ لَیَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ...
بخاری 1338 مسلم 2870 ابوداوود3231 نسائی2048 سنن الکبری بیهقی7217
رسول اکرم(ص)می فرماید:همانابطور یقین هرگاه کسی در قبر گذارده شود هنگامی که یارانش از او روی برمی گردانند صدای پای آنان را میشنود...
2-عَنْ ثَابِتٍ الْبُنَانِیِّ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ تَرَكَ قَتْلَى بَدْرٍ ثَلَاثًا ثُمَّ أَتَاهُمْ فَقَامَ عَلَیْهِمْ فَنَادَاهُمْ فَقَالَ یَا أَبَا جَهْلِ بْنَ هِشَامٍ یَا أُمَیَّةَ بْنَ خَلَفٍ یَا عُتْبَةَ بْنَ رَبِیعَةَ یَا شَیْبَةَ بْنَ رَبِیعَةَ أَلَیْسَ قَدْ وَجَدْتُمْ مَا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا فَإِنِّی قَدْ وَجَدْتُ مَا وَعَدَنِی رَبِّی حَقًّا فَسَمِعَ عُمَرُ قَوْلَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ كَیْفَ یَسْمَعُوا وَأَنَّى یُجِیبُوا وَقَدْ جَیَّفُوا قَالَ وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ مَا أَنْتُمْ بِأَسْمَعَ لِمَا أَقُولُ مِنْهُمْ  بخاری3679 مسلم2874  نسائی2047 مسند امام احمد12014 مجمع الکبیر طبرانی4569 دلائل النبوه بیهقی955
درجریان جنگ بدر .....حضرتی عمر(رض)فرمودند:یارسول الله چطور با اجساد بدون روح حرف میزنی؟پیامبر(ص)فرمودند:قسم به کسی که نفس محمد(ص)به دست اوست شما نسبت به آنچه که من می گویم شنوا تر از آنها نیستید.
3-أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَتَى الْمَقْبُرَةَ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَیْكُمْ دَارَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُعَلِّمُهُمْ إِذَا خَرَجُوا إِلَى الْمَقَابِرِ فَكَانَ قَائِلُهُمْ یَقُولُ فِی رِوَایَةِ أَبِی بَكْرٍ السَّلَامُ عَلَى أَهْلِ الدِّیَارِ وَفِی رِوَایَةِ زُهَیْرٍ السَّلَامُ عَلَیْكُمْ أَهْلَ الدِّیَارِ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُسْلِمِینَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ لَلَاحِقُونَ أَسْأَلُ اللَّهَ لَنَا وَلَكُمْ الْعَافِیَةَ
مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِقُبُورِ الْمَدِینَةِ فَأَقْبَلَ عَلَیْهِمْ بِوَجْهِهِ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَیْكُمْ یَا أَهْلَ الْقُبُورِ
احادیث سلام کردن به اهل قبور زیاد هستندکه امام مسلم ,نسائی, ابوداوود, ترمذی, ابن ماجه وابن سنی روایت می کنند.
4-...سَمِعَ أَبَا سَعِیدٍ الْخُدْرِیَّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا وُضِعَتْ الْجِنَازَةُ وَاحْتَمَلَهَا الرِّجَالُ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَإِنْ كَانَتْ صَالِحَةً قَالَتْ قَدِّمُونِی وَإِنْ كَانَتْ غَیْرَ صَالِحَةٍ قَالَتْ یَا وَیْلَهَا أَیْنَ یَذْهَبُونَ بِهَا یَسْمَعُ صَوْتَهَا كُلُّ شَیْءٍ إِلَّا الْإِنْسَانَ وَلَوْ سَمِعَهُ صَعِقَ
بخاری1230 نسائی1883 احمد10945 السنن الکبری بیهقی4/21
هرگاه جنازه ای گذاشته ومردانی آن را بردوش وبر شانه خود گذاشتند اگر مؤمن باشد وصالح می گوید زود مرا ببرید واگر نا صالح باشد وبی دین می گوید وای بر من مرا کجا میبرید همه چیز صدای اورا میشنود جز انسان اگر انسان صدای اورا بشنود خواهد مرد.
5-فی مختصر تفسیر ابن كثیر المجلد 2 الایة 201 الأعراف :
روی أن شاباً كان یتعبد فی المسجد فهویته امرأة فدعته إلى نفسها، فما زالت به حتى كاد یدخل معها المنزل، فذكر هذه الآیة: {إن الذین اتقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذكروا فإذا هم مبصرون} فخر مغشیاً علیه، ثم أفاق، فأعادها، فمات، فجاء عمر فعزى فیه أباه، وكان قد دفن لیلاً فذهب فصلى على قبره بمن معه، ثم ناداه عمر فقال: یا فتى {ولمن خاف مقام ربه جنتان}، فأجابه الفتى من داخل القبر: یا عمر قد أعطانیهما (أخرجه الحافظ ابن عساكر فی ترجمة عمرو بن جامع من تاریخه). كنز العمال(4634), مختصر تفسیر ابن کثیر للصابونی3/424,جامع الاحادیث سیوطی30233
ابن عساکر درزندگی نامه حضرت عمر(رض)وابن جامع در تاریخ خودش می فرمایند:جوانی بود که مشغول عبادت بود....پسر فوت کردو...سپس حضرت عمر(رض)باجماعتی که به همراهش بودن برسر قبر جوان نماز میت را خواندند.بعداز آن حضرت عمر(رض)جوان داخل قبر را صدا زد که{ولمن خاف مقام ربه جنتان}پس جوان در داخل قبر جواب داد یا عمر(رض) خداوند متعال آن چیزی را که شما می فرمایید دو بار به من بخشید.
6-قال الواقدی : وكانت فاطمة الخزاعیة تقول : لقد رأیتنی وقد غابت الشمس بقبور الشهداء ، ومعی أخت لی ، فقلت لها : تعالی نسلم على قبر حمزة ، فقالت : نعم ، فوقفنا على قبره فقلنا : السلام علیك یا عم رسول الله صلى الله علیه وسلم ، « فسمعنا كلاما رد علینا : وعلیكم السلام ورحمة الله ، قالت : وما قربنا أحد من الناس »دلائل النبوه بیهقی1204مغازی الواقدی1/314
فاطمه الخزاعیه می فرماید:هنگام غروب خورشید پیش قبور شهداء احد بودم...روی قبر ایستادیم وگفتیم سلام بر تو ای عموی پیامبر(ص) جواب سلام را شنیدیم وعلیكم السلام ورحمة الله درحالی که هیچ کس از مردم در نزدیک ما نبود(تاصدای انسان دیگه ای باشد).



برای مشاهده ادامه مطلب به پست های جدید مراجعه فرمایید :

با همکاری و گرد آوری درویش مبین مریدی







موضوعات مرتبط: تصوف و عرفان ,
برچسب‌ها: توسل , استمداد , تبرک , استمداد و تسل , توسل و استمداد , توسل و استمداد شرعب , آیات و احادیث ,
آخرین مطالب