تبلیغات
سایت اختصاصی طریقت قادری خالصی طالبانی - توسل و استمداد با آیات و احادیث / شرعی 2
(( اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‘ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ عَلی‘ الِ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ .))
تاریخ : 1392/11/15
نویسنده : نادر نادری

توسل و استمداد با آیات و احادیث / شرعی

(2)

-عن محمد بن حمیر أن عمر بن الخطاب مر ببقیع الغرقد فقال : السلام علیكم یا أهل القبور !
 أخبار ما عندنا أن نساءكم قد تزوجت ودوركم قد سكنت وأموالكم قد فرقت ، فأجابه هاتف :
أخبار ما عندنا أن ما قدمناه وجدناه ، وما أنفقناه ریحناه ، وما خلفناه فقد خسرنا (ابن أبی الدنی
ا فی كتاب القبور ، وابن السمعانی) تفسیر الباب لابن عادل بقره110 تفسیر قرطبی بقره
110 طبرانی بقره 110 کنزالعمال42977 کمال العلم شرح مسلم قاضی عیاض 2/27: هواتف
الجنان لابن أبی الدنیا99 تفسیر المنیر الزحیلی بقره113,جامع الاحادیث سیوطی28900...



بقیه در ادامه مطالب:











حضرت عمر(رض)رفت به کناربقیع وغرقه وفرمود:سلام برشما ای اهل قبور چند خبری پیش ماست...پس هاتفی جواب داد:اخبارهایی هم پیش ماهست...
باید دانست ارواح تمام انسانها زنده است وبه خصوص ارواح پیامبران وشهداء اولیاء خدا در کیفیت بهتر می باشند وهیچ دلیلی برای مردن یا از بین رفتن روح وجود ندارد.
دلائل زنده بودن پس از مرگ:
1-وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ (154)بقره
کسانی که در راه خدا کشته میشوند مرده نخوانید بلکه زنده اند وشما درک نمیکنید.
2-وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (169) ال عمران
کسانی که در راه کشته می شوند مرده به حساب نیاورید بلکه آنها زنده اند...

3-عَنْ أَوْسِ بْنِ أَوْسٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ مِنْ أَفْضَلِ أَیَّامِكُمْ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فِیهِ خُلِقَ آدَمُ وَفِیهِ قُبِضَ وَفِیهِ النَّفْخَةُ وَفِیهِ الصَّعْقَةُ فَأَكْثِرُوا عَلَیَّ مِنْ الصَّلَاةِ فِیهِ فَإِنَّ صَلَاتَكُمْ مَعْرُوضَةٌ عَلَیَّ قَالَ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَكَیْفَ تُعْرَضُ صَلَاتُنَا عَلَیْكَ وَقَدْ أَرِمْتَ یَقُولُونَ بَلِیتَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَنْ تَأْكُلَ أَجْسَادَ الْأَنْبِیَاءِ
ابوداوود1047 نسائی1374 ابن ماجه1085 احمد16162شعب الایمان2768 المستدرک علی الصحیحین حاکم1029« هذا حدیث صحیح على شرط البخاری ، ولم یخرجاه »معجم الکبیر طبرانی588 آلبانی صحیح

پیامبر(ص) فرمودند بهترین روزهای شما روز جمعه است که در آن روز آدم خلق شدودر آن روز قبض روح شدوهمچنین نفخة صور وصاعقه درآن روز است.پس صلوات زیاد برمن بفرستید چرا که صلوات شما به من می رسد اصحاب عرض کردند که چگونه صلوات ما برشما می رسد در حالی که شما در قبر آرمیده اید(جسد شما ازبین رفته است) پیامبر(ص)فرمود:خداوند برزمین حرام کرده است که جسدپیامبران(ع) را بخورد.
4-قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ:إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مَلائِكَةً سَیَّاحِینَ فِی الأَرْضِ یُبَلِّغُونِی عَنْ أُمَّتِی السَّلامَ.
نسائی1338 ششعب الایمان بیهقی1543مسند ابی یعلی موصلی5091 مصنف ابن ابی شیبه11 مستدرک علی الصحیحین حاکم3535 معجم  الکبیر طبرانی10376
پیامبر(ص)می فرماید: به حقیقت برای خداوند ملائکه هایی هستند که در سرزمین میگردند وسلام امتم را بهم می رسانند.
5-عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا مِنْ أَحَدٍ یُسَلِّمُ عَلَیَّ إِلَّا رَدَّ اللَّهُ عَلَیَّ رُوحِی حَتَّى أَرُدَّ عَلَیْهِ السَّلَامَ
ابوداوود1745 احمد10395 شعب الایمان بیهقی1542 معجم الکبیرطبرانی609نووی صحیح قال العراقی بسند جید
پیامبر(ص)می فرماید:هیچ مسلمانی نیست که بر من سلام دهدجز اینکه خداوند روحم را بر من بر می گرداند تا اینکه جواب سلامش را بدهم.
6-عنْ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَقِیتُ إِبْرَاهِیمَ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ أَقْرِئْ أُمَّتَكَ مِنِّی السَّلَامَ وَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ الْجَنَّةَ طَیِّبَةُ التُّرْبَةِ عَذْبَةُ الْمَاءِ وَأَنَّهَا قِیعَانٌ وَأَنَّ غِرَاسَهَا سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ
ترمذی3642 معجم الکبیر طبرانی10363 مجمع الزوائد16863
پیامبر(ص)می فرماید:در شبی من به آسمان برده شدم ابراهیم خلیل(ع)را دیدم فرمود :از طرف من سلامم را به امتت برسان...
7-عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ بِوَادِی الْأَزْرَقِ فَقَالَ أَیُّ وَادٍ هَذَا فَقَالُوا هَذَا وَادِی الْأَزْرَقِ قَالَ كَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَى مُوسَى عَلَیْهِ السَّلَام هَابِطًا مِنْ الثَّنِیَّةِ وَلَهُ جُؤَارٌ إِلَى اللَّهِ بِالتَّلْبِیَةِ ثُمَّ أَتَى عَلَى ثَنِیَّةِ هَرْشَى فَقَالَ أَیُّ ثَنِیَّةٍ هَذِهِ قَالُوا ثَنِیَّةُ هَرْشَى قَالَ كَأَنِّی أَنْظُرُ إِلَى یُونُسَ بْنِ مَتَّى عَلَیْهِ السَّلَام عَلَى نَاقَةٍ حَمْرَاءَ جَعْدَةٍ عَلَیْهِ جُبَّةٌ مِنْ صُوفٍ خِطَامُ نَاقَتِهِ خُلْبَةٌ وَهُوَ یُلَبِّی
قَالَ ابْنُ حَنْبَلٍ فِی حَدِیثِهِ قَالَ هُشَیْمٌ یَعْنِی لِیفًا
مسلم241 احمد1757شعب الایمان 3715و3734 المستدر علی الصحیحین حاکم3271 معجم الکبیر طبرانی12587
از ابن عباس روایت است که :پیامبر(ص)بر وادی ازرق گذر کرده وپرسیدند این چه وادی است اصحاب گفتند:این وادی ازرق است پیامبر(ص)فرمود:گویی من به موسی می نگرم که از این وادی در حالی فرود می آید که وی را در گفتن تلبیه به بارگاه حق تعالی زاری وتضرع است ....اصحاب گفتند این گردنه هرشی است فرمودند:گویی من به سوی یونس بن متی می نگرم که بر شتر فربه ونیرومندی سوار است وجبه ای پشمینه پوشیده است زمام شترش از لیف خرماست ودر حال لبیک گفتن است.
8- عن أنس بن مالك ، قال رسول الله صلى الله علیه وسلم : « الأنبیاء أحیاء فی قبورهم یصلون »
مسند بزاز6398مسند ابی یعلی موصلی3425 فتح الباری10/243رجاله صحیح مجمع الزوائد8/211 حیاة الانبیاء بیهقی1.آلبانی صحیح
پیامبر (ص)می فرماید:پیامبران(ع)در قبرهایشان زنده اند درحالی که نماز میخوانند.
9-... إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَى الْأَرْضِ أَنْ تَأْكُلَ أَجْسَادَ الْأَنْبِیَاءِ فَنَبِیُّ اللَّهِ حَیٌّ یُرْزَقُ
ابن ماجه1637 جمع الجوامع سیوطی1/33، قال البوصیرى (2/ 59) : هذا إسناد رجاله ثقات إلا أنه منقطع . وقال المنذرى (2/328) : رواه ابن ماجه بإسناد جید . وقال المناوى (2/87) : قال الدمیرى : رجاله ثقات السیره النبویة ابن کثیر4/548 جامع الاحادیث سیوطی4320
...خداوند بر زمین حرام کرده که جسد انبیاءرا بخورد واز بین ببردوپیامبرخدا(ص)زنده است ورزق وروزی میخورد.
10- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مَرَرْتُ عَلَى مُوسَى وَهُوَ یُصَلِّی فِی قَبْرِهِ
مسلم4379 نسائی1613 احمد11765 معجم الکبیر طبرانی11044
دلائل النبوه بیهقی653 آلبانی صحیح
پیامبر(ص)فرمودند:از کنار موسی(ع)عبور کردم درحالی که موسی(ع) در قبرش نماز می خواند.
11-أنه سمع أبا هریرة یقول : سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : « والذی نفس أبی القاسم بیده لینزلن عیسى ابن مریم إماما مقسطا  وحكما عدلا ، فلیكسرن الصلیب ، ولیقتلن الخنزیر ، ولیصلحن ذات البین ، ولیذهبن الشحناء ، ولیعرضن علیه المال فلا یقبله ، ثم لئن قام على قبری فقال : یا محمد لأجیبنه »
رواه أبو یعلی ورجاله رجال الصحیح.6449 مجمع الزوائد13813 مطالب العالیه ابن حجر4628آلبانی صحیح جامع الاحادیث سیوطی42636
پیامبر(ص)فرمودند:قسم به کسی که نفس ابی قاسم(حضرت محمد(ص)) در دست اوست به تاکید حضرت عیسی(ع)نازل میشود به عنوان امام عادل ودادپرور صلیب را میشکند....حتی بر سر قبر من می ایستد ومی فرماید یا محمد(ص)ومن جوابش را میدهم.
البته لازم به ذکر است که بیهقی یک کتاب در مورد حیات انبیاءدر قبرهایشان نوشته است.کتاب حیاة الانبیاء فی قبورهم.
دلائل عرضه شدن اعمال به اموات:
وَقَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله علیه وسلم : حَیَاتِی خَیْرٌ لَكُمْ تُحَدِّثُونَ وَنُحَدِّثُ لَكُمْ ، وَوَفَاتِی خَیْرٌ لَكُمْ تُعْرَضُ عَلَیَّ أَعْمَالُكُمْ ، فَمَا رَأَیْتُ مِنَ خَیْرٍ حَمِدْتُ اللَّهَ عَلَیْهِ ، وَمَا رَأَیْتُ مِنَ شَرٍّ اسْتَغْفَرْتُ اللَّهَ لَكُمْ.
رواه البزار ورجاله رجال الصحیح.1925 مسند حارث953 مجمع الزوائد1425 جامع الاحادیث سیوطی11666 کنز العمال31903ارشاد الساری لشرح صحیح البخاری2/440
پیامبر(ص)می فرماید:حیاتم برای شما خوب است که با همدیگر من باشما وشمابامن صحبت میکنیم وباشما هستم.و وفاتم برای شما خیر است که اعمال شما برمن عرضه میشوداگر اعمال خیر ببینم شکر خدا میکنم واگر اعمالتان شر باشد برایتان نزد خدا طلب استغفار میکنم.
2- سَمِعَ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ یَقُولُ
قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَى أَقَارِبِكُمْ وَعَشَائِرِكُمْ مِنْ الْأَمْوَاتِ فَإِنْ كَانَ خَیْرًا اسْتَبْشَرُوا بِهِ وَإِنْ كَانَ غَیْرَ ذَلِكَ قَالُوا اللَّهُمَّ لَا تُمِتْهُمْ حَتَّى تَهْدِیَهُمْ كَمَا هَدَیْتَنَا
احمد12683 معجم الکبیر طبرانی3887مجمع الاوسط طبرانی148جامع الاحادیث سیوطی8596 مجمع الزوائد3931 تفسیر ابن کثیر ذیل آیه105 اتحاف المهره ابن حجر عسقلانی2012
پیامبر(ص)می فرماید:همانا اعمالتان بر اقارب وعشایر متوفایتان عرضه میشودپس اگر اعمالتان خیر باشد بدان شادمان میشوند واگر غیر از این باشدمی گویند:بار خدایا آنان را نمیران تا هدایتشان کنی چنان که مارا هدایت کردی.
3-سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول : « ألا إنه لم یبق من الدنیا إلا مثل الذباب تمور فی جوها ، فالله الله فی إخوانكم من أهل القبور فإن أعمالكم تعرض علیهم »
مستدرک علی الصحیحین حاکم 7849هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه »شعب الایمان بیهقی-9761 المنامات ابن ابی دنیا -جمع الجوامع سیوطی3208,نوادر الاصول حکیم ترمذی2/259کنز العمال42740
پیامبر(ص)می فرماید:آگاه باشید که قیامت می آید ودنیا مانندمگسی که در هوامیپرد از بین میرود.الله الله از برادران شما از اهل قبرکه به حقیقت اعمال شما برآنها عرضه میشود.
دلائل توسل و استمداد:
1- عَنْ عَمِّهِ عُثْمَانَ بن حُنَیْفٍ أَنَّ رَجُلا،"كَانَ یَخْتَلِفُ إِلَى عُثْمَانَ بن عَفَّانَ رَضِیَ اللَّهُ تَعَالَىنْهُ فِی حَاجَةٍ لَهُ، فَكَانَ عُثْمَانُ لا یَلْتَفِتُ إِلَیْهِ وَلا یَنْظُرُ فِی حَاجَتِهِ، فَلَقِیَ ابْنَ حُنَیْفٍ فَشَكَى ذَلِكَ إِلَیْهِ، فَقَالَ لَهُ عُثْمَانُ بن حُنَیْفٍ: ائْتِ الْمِیضَأَةَ فَتَوَضَّأْ، ثُمَّ ائْتِ الْمَسْجِدَ فَصَلِّ فِیهِ رَكْعَتَیْنِ، ثُمَّ قُلْ: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَیْكَ بنبِیِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، یَا مُحَمَّدُ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى رَبِّی فَتَقْضِی لِی حَاجَتِی وَتُذَكُرُ حَاجَتَكَ،وَرُحْ حَتَّى أَرْوَحَ مَعَكَ، فَانْطَلَقَ الرَّجُلُ فَصَنَعَ مَا، قَالَ لَهُ، ثُمَّ أَتَى بَابَ عُثْمَانَ بن عَفَّانَ رَضِیَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ، فَجَاءَ الْبَوَّابُ حَتَّى أَخَذَ بِیَدِهِ فَأَدْخَلَهُ عَلَى عُثْمَانَ بن عَفَّانَ رَضِیَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ، فَأَجْلَسَهُ مَعَهُ عَلَى الطِّنْفِسَةِ حُنَیْفًا، فَقَالَ: حَاجَتُكَ؟ فَذَكَرَ حَاجَتَهُ وَقَضَاهَا لَهُ، ثُمَّ، قَالَ لَهُ: مَا ذَكَرْتُ حَاجَتَكَ حَتَّى كَانَ السَّاعَةُ، وَقَالَ: مَا كَانَتْ لَكَ مِنْ حَاجَةٍ فَأَذْكُرُهَا، ثُمَّ إِنَّ الرَّجُلَ خَرَجَ مِنْ عِنْدِهِ فَلَقِیَ عُثْمَانَ بن حَنِیفٍ، فَقَالَ لَهُ: جَزَاكَ اللَّهُ خَیْرًا مَا كَانَ یَنْظُرُ فِی حَاجَتِی وَلا یَلْتَفِتُ إِلَیَّ حَتَّى كَلَّمْتَهُ فِیَّ، فَقَالَ عُثْمَانُ بن حُنَیْفٍ: وَاللَّهِ مَا كَلَّمْتُهُ،...وقد قال الطبرانی عقبه والحدیث صحیح بعد ذكر طرقه التی روى بها.
معجم الکبیر طبرانی8310 مجمع الصغیر طبرانی508 دعاء الطبرانی1050دلائل النبوه بیهقی6/167  مجمع الزوائد3668شرح ابن ماجه سیوطی1385مشیخة یعقوب بن سفیان الفسوی113

عثمان بن حنیف (رض)می فرماید:مردی برای رفع نیاز خود به خدمت حضرت عثمان(رض)رفت.ولی حضرت عثمان زیاد به او توجه نکرد وبرای رفع نیاز او دستوری صادر نکرد.این مرد عثمان بن حنیف(رض) را دید وصورت واقعه را به او گفت که خلیفه به او توجهی ندارد. عثمان بن حنیف(رض) به او گفت:برو وضو بگیر ودو رکعت نماز در مسجد بخوان سپس این دعارا بخوان(اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَیْكَ بنبِیِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، یَا مُحَمَّدُ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى رَبِّی فَتَقْضِی لِی حَاجَتِی وَتُذَكُرُ حَاجَتَكَ)یعنی:خدایا از تو میطلبم وبه تو روی می آورم به وسیله پیامبرت(ص)که نبی رحمت است"یارسول الله(ص)به درستی که من به وسیله تو روی می آورم به سوی پروردگارم در این حاجتم تا برآورده شود...
آن مرد برابر گفته عثمان بن حنیف(رض)عمل کرد.وبعد به در خانه حضرت عثمان(رض)آمد خود نگهبانان آمدند ودست اورا بگرفتندوبه نزد حضرت عثمان(رض)آوردندوحضرت عثمان (رض)او را نزد خود نشاند وفرمود کارت چیست:اوهم احتیاج خود را بیان کرد وحضرت عثمان(رض) آنرا بر آورد نمود... ... وقتیکه مرد از نزد خلیفه رفت بیرون یکسره نزد عثمان بن حنیف(رض)رفت واز او تشکر کردکه شما با حضرت عثمان(رض) درباره من صحبت کردی. عثمان بن حنیف(رض)فرمود:به خدا قسم من در مورد شما با خلیفه سخنی نگفته ام...
 این جریان درزمانه خلافت حضرت عثمان(رض) اتفاق افتاده است.




برای مشاهده ادامه مطلب به پست های جدید مراجعه فرمایید :


با همکاری و گرد آوری درویش مبین مریدی




موضوعات مرتبط: تصوف و عرفان ,
برچسب‌ها: توسل و استمداد شرعی , استمداد و توسل شرعی , تبرک جستن شرعی , احادیث شریف , احادیث صحیح بخاری و مسلم , آیات در مورد توسل ,
آخرین مطالب