تبلیغات
سایت اختصاصی طریقت قادری خالصی طالبانی - توسل و استمداد با آیات و احادیث / شرعی 3
(( اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‘ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ عَلی‘ الِ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ .))
تاریخ : 1392/11/15
نویسنده : نادر نادری

توسل و استمداد با آیات و احادیث / شرعی

(3)
2-وَرَوَى اِبْن أَبِی شَیْبَة بِإِسْنَادٍ صَحِیح مِنْ رِوَایَة أَبِی صَالِح السَّمَّانِ
عَنْ مَالِك الدَّارِیّ - وَكَانَ خَازِن عُمَر - قَالَ " أَصَابَ النَّاس قَحْط فِی زَمَن
عُمَر فَجَاءَ رَجُل إِلَى قَبْر النَّبِیّ صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ
: یَا رَسُول اللَّه اِسْتَسْقِ لِأُمَّتِك فَإِنَّهُمْ قَدْ هَلَكُوا ، فَأَتَى الرَّجُلَ فِی الْمَنَام فَقِیلَ لَهُ
: اِئْتِ عُمَر فأقرئه السلام ، وأخبره
...

بقیه در ادامه مطالب:








أنكم مستقیمون وقل له : علیك الكیس ! علیك الكیس ! فأتى عمر فأخبره فبكى عمر ثم قال : یا رب لا آلو إلا ما عجزت عنه.
. وَقَدْ رَوَى سَیْف فِی الْفُتُوح أَنَّ الَّذِی رَأَى الْمَنَام الْمَذْكُور هُوَ بِلَال بْن الْحَارِث الْمُزَنِیُّ أَحَد الصَّحَابَة.
دلائل النبوه بیهقی2974 مصنف ابن ابی شیبه32002 فتح الباری2/495 بدایه ونهایه ابن کثیر.شرح سنن ابن ماجه للسیوطی1385کنز العمال23535
در زمان حضرت عمر(رض)قحطی وخشک سالی در مدینه پیش آمد..آنوقت یکی از اصحاب که گویا  بلال بن حارث مزنی(رض) بود نزد قبر پیامبر(ص) آمد وگفت:یا رسول الله(ص)از خدا تقاضاکن که بارانی برای امتت بفرستد"چون دارند از بین میروند.شب فرد درخواب به خدمت پیامبر(ص)رسیدو پیامبر(ص)فرمودند:سلام مرا به حضرت عمر(رض)برسان وبهش بگو که برایشان باران می باردوبرای کار مسلمانها زیرک وهوشیار باشد....
3-عَنْ أَسْمَاءَ قَالَ
أَخْرَجَتْ إِلَیَّ جُبَّةً طَیَالِسَةً عَلَیْهَا لَبِنَةُ شَبْرٍ مِنْ دِیبَاجٍ كِسْرَوَانِیٍّ وَفَرْجَاهَا مَكْفُوفَانِ بِهِ قَالَتْ هَذِهِ جُبَّةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ كَانَ یَلْبَسُهَا كَانَتْ عِنْدَ عَائِشَةَ فَلَمَّا قُبِضَتْ عَائِشَةُ قَبَضْتُهَا إِلَیَّ فَنَحْنُ نَغْسِلُهَا لِلْمَرِیضِ مِنَّا یَسْتَشْفِی بِهَا
مسلم3855 احمد2570 شعب الایمان بیهقی5845
اسماء(رض)دختر حضرت ابوبکر(رض)روایت شده است:روزی یک جبه (عبا) کسروانی که دور آن زر بافت بود و یک جایش وصله خورده بود بیرون آورد و گفت این عبای حضرت رسول (ص)می باشد که در نزد حضرت عائشه(رض)بود.وقتی که عائشه(رض)متوفی شداین جبه که پیامبر(ص) آن را می پوشید به دست من افتاد و الان ما برای شفای بیماران آنرا درآب می اندازیم و آن آب را به بیماران می دهیم به امید آنکه  خداوند شفای آنها را عطا فرماید.
 4-حَدَّثَنَا أَبُو الْجَوْزَاءِ : أَوْسُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ : قُحِطَ أَهْلُ الْمَدِینَةِ قَحْطاً شَدِیداً ، فَشَكَوْا إِلَى عَائِشَةَ فَقَالَتْ : انْظُرُوا قَبْرَ النَّبِىِّ -صلى الله علیه وسلم- فَاجْعَلُوا مِنْهُ كِوًى إِلَى السَّمَاءِ حَتَّى لاَ یَكُونَ بَیْنَهُ وَبَیْنَ السَّمَاءِ سَقْفٌ. قَالَ : فَفَعَلُوا فَمُطِرْنَا مَطَراً حَتَّى نَبَتَ الْعُشْبُ وَسَمِنَتِ الإِبِلُ حَتَّى تَفَتَّقَتْ مِنَ الشَّحْمِ فَسُمِّىَ عَامَ الْفَتْقِ.
سنن دارمی 92 حکم حسین سلیم اسد: رجاله ثقات  –اتحاف المهره لابن حجر21606

درشهر مدینه در اثر خشکسالی قحطی بسیار شدید پیش آمدوشکایت را خدمت حضرت عائشه(رض) بردند حضرت عائشه(رض) فرمود:بروید ودر ضریح قبرپیامبر(ص)روزنه ایجاد کنید تا میان قبر وآسمان سقفی نباشد.مردم آن کار را انجام دادندوباران به اندازه ای باریدکه گیاه سبز شدوشترها فربه شدند.
5-روینا فی كتاب ابن السنی عن الهیثم بن حنش قال : " كنا عند عبد الله بن عمر رضی الله عنهما فخدرت رجله ، فقال له رجل : اذكر أحب الناس إلیك ، فقال : یا محمد (صلى الله علیه وسلم) ، فكأنما نشط من عقال "
 عن مجاهد قال : " خدرت رجل رجل عند ابن عباس ، فقال ابن عباس رضی الله عنهما : اذكر أحب الناس إلیك ، فقال : محمد (صلى الله علیه وسلم) فذهب
این روایات در کتب ذیل آمده:
الادب المفرد بخاری1001 ,عمل یوم ولیل ابن سنی167و168و169,فیض القدیر745,الاذکار امام نووی916و917,الکلم طیب ابن تیمیه,شفاء قاضی عیاض
أخبرنی أحمد بن الحسن الصوفی ، حدثنا علی بن الجعد ، ثنا زهیر ، عن أبی إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد ، قال : « كنت عند ابن عمر ، فخدرت رجله ، فقلت : یا أبا عبد الرحمن ، ما لرجلك ؟ قال : اجتمع عصبها من هاهنا . قلت : ادع أحب الناس إلیك . فقال : یا محمد . فانبسطت »
عمل یوم ولیل ابن سنی171,مسند ابن جعد2117
هیثم بن حنش می فرماید:ما نزد عبدالله بن عمر (رض)بودیم که پای او سست وبی حس شد مردی به اوگفت محبوبترین فرد مورد نظر خود را بیاد بیاور اوهم گفت یا محمد(ص) سپس چنان سر حال شدکه گویی از عقال آزاد شده بود.
مجاهد می فرماید:پای یک مرد  که در نزد حضرت ابن عباس(رض)بود سست وبی حال شد.پس ابن عباس(رض)فرمد:محبوب ترین فرد در نزد خودرا یاد کن.پس  مرد گفت محمد(ص) پس سستی پایش نماند.
6-عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: " إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مَلَائِكَةً سِوَى الْحَفَظَةِ یَكْتُبُونَ مَا سَقَطَ مِنْ وَرَقِ الشَّجَرِ، فَإِذَا أَصَابَ أَحَدُكُمْ عَرَجَةٌ بِأَرْضٍ فَلَاةٍ فَلْیُنَادِ أَعِینُوا عِبَادَ اللهِ یَرْحَمْكُمُ اللهُ تَعَالَى "
شعب الایمان بیهقی165 مصنف ابن ابی شیبه 29721 مسند البزاز4922 مجمع الزوائد17104 جمع الجوامع سیوطی1660تفسیر امام فخر رازی2/387
ابن عباس (رض)می فرماید:برای خداوند بجز ملائکه های محافظ ملائکه هایی هستندکه می نویسند آنچه را که از برگ درختان می افتد"پس اگر یکی از شما به مشکلی برخورد کرد یا درسفری در بیابان ماندپس فریاد بزند:ای بندگان خدا مرا کمک کنید.
7- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بن مَسْعُودٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ:إِذَا
انْفَلَتَتْ دَابَّةُ أَحَدِكُمْ بِأَرْضِ فَلاةٍ فَلْیُنَادِ: یَا عِبَادَ اللَّهِ، احْبِسُوا عَلَیَّ، یَا عِبَادَ اللَّهِ احْبِسُوا عَلَیَّ، فَإِنَّ لِلَّهِ فِی الأَرْضِ حَاضِرًا سَیَحْبِسُهُ عَلَیْكُمْ 
معجم الکبیر طبرانی10367 طبرانی فی الاوسط195 ابن سنی 508 مسند ابی یعلی موصلی5269 مجمع الزوائد17105 جمع الجوامع سیوطی1543 الاذکار امام نووی :قلت : حكى لی بعض شیوخنا الكبار فی العلم أنه افلتت له دابة أظنها بغلة ، وكان یعرف هذا الحدیث ، فقاله ، فحبسها الله علیهم فی الحال ، وكنت أنا مرة مع جماعة ، فانفلتت منها بهیمة وعجزوا عنها ، فقلته ، فوقفت فی الحال بغیر سبب سوى هذا الكلام.
پیامبر(ص)می فرماید هروقت مرکب(حیوان مثل اسب وقاطر)یکی از شما رم(فرار)کرد ندا بزند:ای بندگان خدا نگه دارید ای بندگان خدا نگه دارید.چون خدای عزوجل در زمین محاصره کننده ای داردکه زود آنرا نگه می دارد.
امام نووی در الاذکار می فرماید:یکی از استادان بزرگ ما در علم برای من نقل کرد که یک مرکب او که گمان کنم قاطری بوده است رم کرد.او این حدیث را می دانست لذا آنراگفت.خداوند هم فورا آن را برای آنان نگه داشت.خودمن هم یک بار با گروهی بودم.یک حیوان آنان رم کردواز گرفتن آن ناتوان شدند.من این حدیث راگفتم.آن حیوان بلافاصله به وسیله همین حدیث ایستاد نه چیز دیگر.
8-عَنْ عُتْبَةَ بن غَزْوَانَ، عَنْ نَبِیِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ:"إِذَا أَضَلَّ أَحَدُكُمْ شَیْئًا أَوْ أَرَادَ أَحَدُكُمْ عَوْنًا وَهُوَ بِأَرْضٍ لَیْسَ بِهَا أَنِیسٌ، فَلْیَقُلْ:"یَا عِبَادَ اللَّهِ أَغِیثُونِی ، یَا عِبَادَ اللَّهِ أَغِیثُونِی فَإِنَّ لِلَّهِ عِبَادًا لا نَرَاهُمْ"، وَقَدْ جَرَّبَ ذَلِكَ .
معجم الکبیر طبرانی290 مصنف ابن ابی شیبه30339 جمع الجوامع سیوطی1420 مجمع الزوائد17103 کنز العمال17497
پیامبر(ص)می فرماید:هرگاه یکی از شما چیزی راگم کرد یا کمکی خواست ودر جایی بود که در آنجا انیسی نداشت"پس فریاد بزند:ای بندگان خدا به فریادم برسید ای بندگان خدا به فریادم برسیدچرا که خدارا بندگانی هست که شما آنها را نمی بینید...
9-العُتْبی، قال: كنت جالسا عند قبر النبی صلى الله علیه وسلم، فجاء أعرابی فقال: السلام علیك یا رسول الله، سمعت الله یقول: { وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا } وقد جئتك مستغفرا لذنبی مستشفعا بك إلى ربی ثم أنشأ یقول:
یا خیرَ من دُفنَت بالقاع (1) أعظُمُه ... فطاب منْ طیبهنّ القاعُ والأكَمُ ...
نَفْسی الفداءُ لقبرٍ أنت ساكنُه ... فیه العفافُ وفیه الجودُ والكرمُ ...
ثم انصرف الأعرابی فغلبتنی عینی، فرأیت النبی صلى الله علیه وسلم فی النوم فقال: یا عُتْبى، الحقْ الأعرابیّ فبشره أن الله قد غفر له
تفسیر ابن کثیر 64نساء المغنی ابن قدامه 3/556 کتاب شرح الکبیر ابوالفرج بن قدامه3/495 شیخ منصور بهوتی کتاب کشاف القناع  الاذکار امام نووی574تفسیر الوسیط طنطاوی آیه64 نساء تفسیر الثعالبی 64 نساءاتحاف الزائر ابن عساکر1/53
عتبی می فرماید:زمانی در خدمت قبر پیامبر نشسته بودم که در آن هنگام یک عرب آمد وگفت: السلام علیك یا رسول الله سپس ادامه داد وگفت:شنیده ام که خدای متعال می فرماید:
{ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا }آن گاه عرب گفت ای پیامبر(ص)من به حضور تو آمده ام واز خداوند می خواهم که گناهانم را ببخشاید وهم چنین تورا در نزد خداوند متعال شفیع قرار میدهم.سپس  این اشعار را سرود:
یا خیرَ من دُفنَت بالقاع (1) أعظُمُه ... فطاب منْ طیبهنّ القاعُ والأكَمُ ...
نَفْسی الفداءُ لقبرٍ أنت ساكنُه ... فیه العفافُ وفیه الجودُ والكرمُ ...
بعد از آن عرب رفت ومن خوابیدم پیامبر(ص)را در خواب دیدم وفرمود:ای عتبی به آن عرب برس و ملحق شو وبهش مژده بده که خدای بزرگ اورا بخشید.
 10-رَوَى أَبُو صَادِق عَنْ عَلِیّ قَالَ : قَدِمَ عَلَیْنَا أَعْرَابِیّ بَعْدَمَا دَفَنَّا رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِثَلَاثَةِ أَیَّام , فَرَمَى بِنَفْسِهِ عَلَى قَبْر رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَحَثَا عَلَى رَأْسه مِنْ تُرَابه ; فَقَالَ : قُلْت یَا رَسُول اللَّه فَسَمِعْنَا قَوْلَك , وَوَعَیْت عَنْ اللَّه فَوَعَیْنَا عَنْك , وَكَانَ فِیمَا أَنْزَلَ اللَّه عَلَیْك " وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسهمْ " الْآیَة , وَقَدْ ظَلَمْت نَفْسِی وَجِئْتُك تَسْتَغْفِر لِی . فَنُودِیَ مِنْ الْقَبْر إِنَّهُ قَدْ غُفِرَ لَك .
تفسیر قرطبی نساء64 کنز العمال3422و10422 تفسیر الکشف والبیان نساء64تفسیر الثعالبی نساء64 جامع الاحادیث سیوطی34153
ابوصادق از حضرت علی(رض)کرده است که سه روز بعد از دفن پیامبر(ص)یک نفر عرب پیش ما آمد وخود را روی قبر پیامبر(ص)انداخت واز خاک آن بر سرش ریخت وگفت ای رسول خدا گفته شما را قبول کردیم آنچه از کلام خدا به ما گفتی... علیك : (ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاؤك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما) همانا من برنفس خود ظلم روا داشتم وبه خدمت شما آمدم وطلب مغفرت می نمایم.واز قبر ندا در آمد که مورد مغفرت واقع شدی.
11-حدثنا أبو عبد الله الأصبهانی ، ثنا محمد بن عبد الله بن رستة ، ثنا سلیمان بن داود ، ثنا محمد بن عمر ، قال : « آخى رسول الله صلى الله علیه وسلم بین أبی أیوب ، وبین مصعب بن عمیر ، وشهد أبو أیوب بدرا ، وأحدا ، والخندق والمشاهد كلها مع رسول الله صلى الله علیه وسلم ، وتوفی عام غزا یزید بن معاویة القسطنطینیة فی خلافة أبیه معاویة سنة اثنتین وخمسین ، وقبره بأصل حصن القسطنطینیة بأرض الروم فیما ذكر یتعاهدون قبره ، ویزورونه ویستسقون به إذا قحطوا
المستدرک علی الصحیحین حاکم5965 صفوة الصفوه ابن جوزی 1/83
توسل و طلب باران به قبر حضرت ابو ایوب انصاری هنگام قحطی وخشک سالی.
12- حَدَّثَنَا أَبُو هِشَامٍ، سَمِعْتُ عَنَ كَثِیرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ كَثِیرِ بْنِ رِفَاعَةَ قَالَ: " جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ حَیَّانَ بْنِ سَعِیدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبْجَرَ، فَجَسَّ بَطْنَهُ، فَقَالَ: بِكَ دَاءٌ لَا یَبْرَأُ، قَالَ: مَا هُوَ؟ قَالَ: هُوَ الدُّبَیْلَةُ، فَتَحَوَّلَ الرَّجُلُ، فَقَالَ: اللَّهُ، اللَّهُ، رَبِّی لَا أُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا، اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْكَ بِنَبِیِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، یَا مُحَمَّدُ، إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى رَبِّكَ وَرَبِّی أَنْ یَرْحَمَنِی مِمَّا بِی رَحْمَةً یُغْنِینِی بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاهُ - ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ دَعَا إِلَى ابْنِ أَبْجَرَ، فَجَسَّ بَطْنَهُ، فَقَالَ: بَرَأْتَ، مَا بِكَ عِلَّةٌ
مجابم الدعوه ابن ابی دنیا127قاعده جلیلیه ابن تیمیه
ابو هاشم گفت از کثیربن محمد کثیر بن رفاعه شنیدم که یک نفر بیمار به نزد عبد الملک بن سعید بن ابجر آمد که او را مداوا نمایید.او را معاینه کردوشکمش را بیشتر مورد دقت قرار داد.گفت شما به بیماری مبتلا گشته ای که قابل علاج نیست سوال کرد آن بیماری چیست؟جواب داد آن دبیله است.یک غده بزرگ در شکم انسان است که در هر کس پیدا شود می میرد گفت مرد حالش تغییر پیدا کرد و گفت: اللَّهُ، اللَّهُ، رَبِّی لَا أُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا، اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْكَ بِنَبِیِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، یَا مُحَمَّدُ، إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى رَبِّكَ وَرَبِّی أَنْ یَرْحَمَنِی مِمَّا بِی... سه بار الله را گفت که خدای من است و هیچ شریکی برای او قائل نیستم خداوندا به تو پناه آوردم به خاطر پیغمبرت(ص) رحمت است,ای محمد(ص)شما را در نزد خدای تو که خدای من هم هست شفیع قرار دادم و به تو متوسل گردیدم که خداوند به من رحم کند.واز بیماری که دارم شفایم دهد.کثیر گفت دکتر مجددا شکم آن مرد را معاینه کرد و گفت شما خوب شده ای و هیچ بیماری نداری.

اقوال علماء:
1-وروی الخطیب البغدادی فی تاریخ بغداد بإسنادها رأی أخبرنا القاضی أبو عبد الله الحسین بن علی بن محمد الصیمری قال أنبأنا عمر بن إبراهیم قال نبأنا علی بن میمون قال: سمعت الشافعی یقول: إنی لأتبرك بأبی حنیفة وأجیء إلى قبره فی كل یوم یعنی زائراً فإذا عرضت لی حاجة صلیت ركعتین وجئت إلى قبره وسألت الله تعالى الحاجة عنده فما تبعد عنی حتى تقضى.(( ورجال هذا السند كلهم موثقون عند الخطیب )) .
تاریخ بغداداز خطیب بغدادی1/55 شرح صحیح البخاری لشمس الدین السفیری7/10
...شنیدم از امام شافعی(رض) که فرمودند:من به ابو حنیفه تبرک میکنم وهمه روزه پیش قبر او میروم(زیارتش میکنم)ووقتی حاجتی داشته باشم دورکعت نماز میخوانم و می روم پیش قبر ابوحنیفه ودر کنار قبر ابوحنیفه از خدا طلب حاجتم را میکنم.
 2-وَقَدْ قَالَ مَالِكٌ رَحِمَهُ اللَّهُ لِلْخَلِیفَةِ لَمَّا أَنْ سَأَلَهُ إذَا دَخَلَ مَسْجِدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ هَلْ یَتَوَجَّهُ إلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ، أَوْ إلَى الْقِبْلَةِ فَقَالَ مَالِكٌ رَحِمَهُ اللَّهُ: ولم تصرف وجهك عنه، وهو وسیلتك ووسیلة أبیك آدم - علیه السلام - إلى الله تعالى یوم القیامة ؟ بل استقبله واستشفع به، فیشفعك الله، قال الله تعالى: (ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاءوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما).
ذکر ابن حجرفی الجواهر المنظم والقسطلانی فی المواهب اللدنیه والقاضی عیاض فی شفاء
در زمان زیارت قبر پیامبر(ص)خلیفه عباسی از امام مالک(رض)پرسید ای ابا عبدالله آیا روبه قبله کنم برای دعا یا روبه پیامبر(ص)دعاکنم؟امام مالک فرمود:از پیامبر(ص)رو مگردان که او وسیله تو و وسیله پدرت حضرت آدم(ع)است پیش خدا.بلکه رو به قبرش کن واز او طلب شفاعت کن که خدا شفاعت اورا در حق تو قبول می کند...
3- أخبرنا إسماعیل بن أحمد الحیری قال أنبأنا محمد بن الحسین السلمی قال سمعت أبا الحسن بن مقسم یقول سمعت أبا علی الصفار یقول سمعت إبراهیم الحربی یقول: قبر معروف التریاق المجرب.
أخبرنی أبو إسحاق إبراهیم بن عمر البرمكی قال نبأنا أبو الفضل عبید الله بن عبد الرحمن بن محمد الزهری قال سمعت أبی یقول: قبر معروف الكرخی مجرب لقضاء الحوائج ویقال: إنه من قرأ عنده مائة مرة " قل هو الله أحد " وسأل الله تعالى ما یرید قضى الله له حاجته.
تاریخ بغداد1/55 تارخ اسلام امام ذهبی 13/404
قبر معروف کرخی تریاق مجرب است(درمان کننده یا حل کننده مشکلات)
4-وَقَالَ الشَّوْكَانِیُّ فِی تُحْفَةِ الذَّاكِرِینَ : وَفِی الْحَدِیثِ دَلِیلٌ عَلَى جَوَازِ التَّوَسُّلِ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مَعَ اِعْتِقَادِ أَنَّ الْفَاعِلَ هُوَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى وَأَنَّهُ الْمُعْطِی الْمَانِعُ مَا شَاءَ كَانَ وَمَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَكُنْ اِنْتَهَى
أَنَّ التَّوَسُّلَ بِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَكُونُ فِی حَیَاتِهِ وَبَعْدَ مَوْتِهِ وَفِی حَضْرَتِهِ وَمَغِیبِهِ وَلَا یَخْفَاك أَنَّهُ قَدْ ثَبَتَ التَّوَسُّلُ بِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی حَیَاتِهِ وَثَبَتَ التَّوَسُّلُ بِغَیْرِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ بِإِجْمَاعِ الصَّحَابَةِ إِجْمَاعًا سُكُوتِیًّا لِعَدَمِ إِنْكَارِ أَحَدٍ مِنْهُمْعَلَى عُمَرَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فِی تَوَسُّلِهِ بِالْعَبَّاسِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ ، وَعِنْدِی أَنَّهُ لَا وَجْهَ لِتَخْصِیصِ جَوَازِ التَّوَسُّلِ بِالنَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَأَنَّ التَّوَسُّلَ إِلَى اللَّهِ بِأَهْلِ الْفَضْلِ وَالْعِلْمِ هُوَ فِی التَّحْقِیقِ تَوَسُّلٌ بِأَعْمَالِهِمْ الصَّالِحَةِ وَمَزَایَاهُمْ الْفَاضِلَةِ إِذْ لَا یَكُونُ الْفَاضِلُ فَاضِلًا إِلَّا بِأَعْمَالِهِ
امام شوکانی(رح)می فرماید:توسل به ییامبر(ص)در زمان حیات وچه در ممات در حضور وغیر حضور پیامبر(ص)ثابت است.وتوسل به غیر از پیامبر (ص)بعد از فوت ثابت است به اجماع سکوتی صحابه چون انکار آنرا نکرده اند.

5-قال امام نووی(رح): فصل فی زیارة قبر رسول الله صلى الله علیه وسلم وأذكارها : إعلم أنه ینبغی لكل من حج أن یتوجه إلى زیارة رسول الله صلى الله علیه وسلم ، سواء كان ذلك طریقه أو لم یكن ، فإن زیارته صلى الله علیه وسلم من أهم القربات وأربح المساعی وأفضل الطلبات....
...ثم یرجع إلى موقفه الأول قبالة وجه رسول الله صلى الله علیه وسلم فیتوسل به فی حق نفسه ، ویتشفع به إلى ربه سبحانه وتعالى...
الاذکار باب حج فصل زیارت قبر پیامبر(ص)
امام نووی(رح)می فرماید:زیارت پیامبر(ص)از مهمترین قربات وسودمندترین کارهاست با فضیلت ترین درخواست هاست.
...سپس به جای اول خود برگردد روبه روی صورت رسول خدا(ص)و برای خودش به او متوسل شود و او را نزد پروردگار پاک ووالای خویش شفیع قرار دهد...
6-قال السبكی ویحسن التوسل والاستعانة والتشفع بالنبی إلى ربه وجواز ذلک وحسنه من الامور المعلومة لکل ذی دین المعروفه من فعل الانبیاء والمرسلین وسیر السلف الصالحین والعلماء والعوام من المسلمین ولم
ینكر ذلك أحد من السلف ولا من الخلف حتى جاء ابن تیمیة فأنكر ذلك وعدل عن الصراط المستقیم وابتدع ما لم یقله عالم قبله وصار بین أهل الإسلام مثله انتهى.
کتاب شفاء السقام باب هشتم
امام سبکی(رح)می فرماید:بدان که توسل واستعانه(کمک گرفتن) وتشفع به پیامبر(ص)به سوی پروردگارش نیکوست و جواز آن ونیکوییش از امور معلومه برای تمامی دینداران است که از فعل انبیاء ومرسلین وسیره سلف صالحین وعلما وعوام از مسلمانان شناخته شده است.وهیچ کس از سلف وخلف آنرا انکار نکرده تا زمانی که ابن تیمیه(رح) آمد...



برای مشاهده ادامه مطلب به پست های جدید مراجعه فرمایید :

با همکاری و گرد آوری درویش مبین مریدی





موضوعات مرتبط: تصوف و عرفان ,
برچسب‌ها: توسل , تبرک , استمداد , وصل شدن , تبرک جستن , استمداد شرعی , توسل شرعی ,
آخرین مطالب